sunnuntai 15. kesäkuuta 2014

Blogin 1-vuotisspesiaali!

No huhuh! Tässä sitä nyt ollaan! Vuosi on vierähtänyt, sanoisinko, melkoisen nopeaan tahtiin! Olen lukenut ja kirjoittanut, nauttinut vallan ihanista lauseista ja kertonut niistä myös teille, lukijarakkaat. Nykyisin bloggaaminen on rutinoitunutta puuhaa, joka rutiininomaisuudestaan huolimatta jaksaa aina sävähdyttää ja innostaa.  Blogini on kävijämäärältään aika pieni, mikä antaa vapauden olla aikalailla oma itsensä, niin hyvässä kuin pahassa.


Ensimmäisten postauksien luonnostelua (löysin pari viikkoa sitten mökiltä.)


Alussa minulla oli vahva näkemys siitä, millainen blogistani tulee. Ja onneksi olen saanut nämä kaikki ideat myös toteuttaa, ulkoasusta lähtien. Blogiurallani olen päässyt yllättäviin tilanteisiin ja saanut ehdotuksia, jotka ovat innostaneet minua jatkamaan. 


Ihan ensimmäisten päivien vierailukertamäärät hämmensivät ja yllättivätkin, kun monena peräkkäisenä päivänä tipahteli satoja katsojia ilman, että tein oikeastaan mitään. Se oli amatööribloggaajalle suoranainen ihme; enhän ollut varautunut moiseen suosioon. Ensimmäisen kuukauden aikana blogiani oli katsellut jo puolentoista tuhatta ihmistä. Nyt näin jälkikäteen voin sen kyllä ymmärtää: Olin osunut pari kertaa kultasuoneen kirjoittamalla ensin Marja Björkistä ja sitten Salla Simukasta. Kummatkin olivat tuolloin hyvin kovassa huudossa. 

Sittemmin kävijämäärät ovat tasoittuneet, mutta edelleen, joka aamu, kun nousen ylös ja tsekkaan edellisen päivän katsojamäärän, olen kiitollinen jokaisesta lukijasta. Joskus niitä on vain kaksikymmentä, joskus sata. On totta, että kirjoittamista harrastetaan itsensä vuoksi (ja myös bloggaamista), mutta en voi kieltää, etteivätkö isot lukijamäärät ilahduttaisi minua. Silloin tietää kirjoittavansa jotain edes osittain tärkeää ja lukijakunnan silmissä kiinnostavaa.


Tilastotiedettä without vaikeaselkoisuus


Tähän mennessä kaikkein suosituimmat postaukseni ovat olleet:








Rakas Blogger näyttää tilastoissaan myös sen, millä hakusanoilla blogiini on päästy. Tähän onkin nyt koottu niistä hauskimmat (kirjoitusasu on täysin sama kuin alkuperäisessä haussa):

1. miten kirjoiteteen rip 

2. epäsosiaalisuus työkyvyttömyyseläke

3. Natsikäsimerkit

4. Seksi ja taide

Ja viimeisenä, ja itseni mielestä hauskimpana, tulee ehdottomasti eräs hakusana, joka saa miettimään, mitä ihmiset blogistani oikein muistavat. Jotenkin on alkanut tuntua, etteivät läheskään kaikki muista itse postauksiani, vaan jotain aivan muuta:

5. ei osaa iskeä naista eikä nostaa omaa painoaan penkistä

Noh, hyvä, että edes jotain on jäänyt mieleen vierailusta blogissani...


Kiitän ja kumarran (en kuitenkaan hyvästele!)


Itselleni tärkeimmät postaukset eivät, yllättävää kyllä, olekaan aina liittyneet millään tavalla kirjallisuuteen vaan enemmän ihmisoikeuksiin tai muuhun vastaavaan itselleni tärkeään teemaan. On aina varsin ironista huomata, että juuri ne postaukset, joita on hionut ja hionut ties kuinka kauan eivät tuokaan sellaista lukijamäärää kuin on ajatellut ja toivonut. Usein käy juuri päinvastoin. Monia postauksiani olen kirjoittanut täydestä sydämestäni ja yrittänyt tehdä niistä mahdollisimman taidetta, ja ne floppaavat.

Nyt nostankin tähän pari unohdettua helmeä, joita olen kirjoittanut täydellä sydämellä, mutta jotka ovat jääneet itseni mielestä vaille niiden ansaitsemaa huomiota:

1. Kuinka kohdata transsukupuolinen?

2. Miksi kirjoitamme?

3. Älä oleta! - normit yhteisössä

4. Syksyn parhaimmat kirjauutuudet 2014



Olen enemmän kuin kiitollinen siitä, että blogini saa ilahduttaa ihmisiä, ja että ne ihmiset tahtovat lukea postauksiani! Kiitän myös nöyrästi teitä muita kirjabloggaajia, jotka olette esimerkillänne auttaneet minua alkuun (toivottavasti) pitkällä blogiurallani!

Tästä on hyvä jatkaa!

4 kommenttia:

  1. Onnea vielä täälläkin. Olen huomannut itsekin tuon, että usein ne postaukset, joihin on käyttänyt eniten aikaa ja panostusta, eivät kiinnosta ja sitten hieman liiankin nopeasti kirjoitetut bloggaukset voivat saada suuria kävijämääriä. No olen oppinut, että jos kirjoitan jostakin suuren suosion tai muuten paljon huomiota saaneesta kirjasta, ne nousevat melkein poikkeuksetta luetuimpiin.

    Olit jo aluksi suunnitelmallisempi bloggaaja kuin minä. Minä vain ajattelin, että kokeilen bloggaamista ja kirjoitin lyhyet bloggaukset parista viime aikoina lukemastani kirjoista aika lailla hetken mielijohteesta. Nykyään kyllä teen muistiinpanoja ja mietin enemmän, mitä kirjoitan bloggauksiin, koska ei bloggaaminen ihan vain kokeiluluontoiseksi jäänytkään.

    P.S. Voisitko poistaa tuon aiemman kommenttini, koska olin kirjautuneena väärään tiliin? Kiitos. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon!

      Bloggaaminen koukuttaa minusta juuri sen takia, ettei koskaan oikein tiedä, mikä sytyttää lukijat. Se on aina tosi kiehtovaa seurata postauksien, aika vanhojenkin sellaisten, nousemista pintaan. Minulel itselleni on hyvin normaalia harkita tarkkaan kaikkea mitä teen. Bloginkin ajattelin perustaa jo kaksi vuotta sitten, mutta onneksi se jäi vielä muhimaan :D

      Poista
  2. Onnea 1-vuotiaalle Miskalle!
    Olet ottanut ansiokkaasti esiin ihmisoikeusasioita, se on hienoa.
    Minä olen lukenut sinun blogiasi ahkeraan, vaikka kommentointi on jäänyt vähälle.

    Kävijämääriä nostaa suosittu kirja tai ajankohtainen aihe, varsinkin jos itsellä on siihen radikaali poikkeava mielipide. Samoin henkilökohtaisuus kiinnostaa aina. Sitäkin sinulla on ollut.
    Sinulla on ihmeellisen vähän lukijaksi liittyneitä siihen nähden, että kävijöitä on paljon. Onko ehkä käynyt niin, että uusia blogeja syntyy nykyään niin taajaan, että ei jakseta enää "sitoutua" seuraamaan uusia. Ikätovereistasi moni ei varmaan bloggaa, käyvät vain lukemassa. Oletko itse liittynyt toisten blogeihin seuraajaksi? Jos liittyy, niin usein se käy molempiin suuntiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos onnitteluista ja kivasta kommentoinnista!

      Nykymaailma on ehkä blogimaailmalle hieman liian hektistä; ihmiset sitoutuvat harvoin pidemmiksi ajoiksi mihinkään. Mutta toisaalta yritän itse ainakin pitää blogilistani suht lyhyenä (vaikka se onkin kasvanut vähän joka suuntaan), jotta ehdin kiinnostua blogeista, ehdin lukea niitä.

      Minun ikäiseni kyllä bloggaavat, mutta aiheet ovat enemmän lifestyle-muoti-akselilla kuin kirjallisuuden puolella. Ei siinä mitään, suomalaiset muotiblogit ovat tasokkaita.

      Poista