perjantai 18. joulukuuta 2015

Syksyn tapahtumien summaamista ja joululoma!


Auringonnousu Savossa 17.12. Vielä ainakin lunta!

Vihdoin alkoi se kaikkien pienten ja isojen lukiolaisten odottama asia - joululoma. Minulle se on viimeinen joululoma, jolloin voi oikeasti olla teini ja angstaava nuori ja dataava, koko jouluaaton koneella viettävä lukiolainen - ensi jouluna pitäisikin olla jo itsestään vastuun kantava yliopisto-opiskelija (hahah).

Koko teini-iän karikkoisten ja loskaisten jouluaattojen yli olen purjehtinut koneen äärellä milloin missäkin some-palvelussa. Se on minun tapani rentoutua. Kirjoittamaan ja lukemaankin pääsen, toivon mukaan, vaikka tässä vaiheessa haluan vain nukkua. Ja nukkua. Ja nukkua vaikka aattoon asti. 

On ollut kieltämättä raskas ja outo syksy. Olen joutunut olemaan sairaslomalla juuri silloin, kun pitäisi olla kaiken tiedon itseensä imevä abi. Se on hiertänyt sekä fyysistä että eritoten henkistä hyvinvointiani.

Olen myös joutunut aikuistumaan kuin yhdessä yössä, kun kertarysäyksellä rakastuin itseäni 15 vuotta vanhempaan mieheen - ja miehen mukanahan aina tulee anoppi. Minun anoppini on mukava ja hauska täti, ja perhepäivälliset hänen luonaan ovat olleet todella kivoja, mutta olen joutunut tarkoin pohtimaan omaa ikääni: vielä muutama kuukausi sitten minä olin se, joka poistui ruokapöydästä heti kun oli mahdollista omaan huoneeseensa, ja se, jolle voivoteltiin "oletpa sinä kasvanut" tai "kyllä se aika vain kuluu nopeasti".

Nyt minä olen se, joka istuu niin kuin aikuiset ruokapöydässä ja kuuntelee, kun poikaystäväni veljen lapsille voivotellaan kasvusta ja ajankulumisesta.

Olen myös pohtinut paljon sitä, kuinka pahasti elän kaksoiselämää, nyt pahemmin kuin koskaan. Elän lähes täysin aikuisena miehenä samaan aikaan, kun vanhempani luulevat minun olevan teini-ikäinen tyttö.

Valheiden verkkoa on vaikea purkaa...

Noh, se siitä sitten. Kahtena seuraavana viikkona voin oikeasti vain rentoutua ja tehdä mitä tahdon, mikä kuulostaa korviini varsin taivaalliselta.

Ihanaa (toivottavasti lumista) joulunaikaa kaikille, ja jatketaan aivan pian kirjojen parissa! Kunhan ehdin niitä lukeakin...

2 kommenttia: